söndag 16 mars 2014

Kuddfabriken fortsätter jobba

Ja, som sagt, här hemma fortsätter kuddrenoveringen för fullt. Jag har gjort klart syskonkudden till den första kudden.





På den kudden bytte gult och rött plats så ramen är röd på den. Det jag hade velat var annorlunda på kuddarna är att det gula lakanet som jag köpte har små färgskiftningar i sig. Det såg jag inte förrän jag var nästan klar med den första kudden. Efter lite överläggande med mig själv bestämde jag att det knappt syns, att man inte kommer att tänka på det när kudden är klar och att "perfektmonstret" i mig fick träna på att vara tyst! När Anders och jag diskuterade vilka färger de nästa kuddarna skulle ha valde vi att använda samma gula tyg, trots färgskiftningar, eftersom det passar ihop bra med vår gula tapet i vardagsrummet. Anders hade dessutom inte sett något fel i färgen på kudden. På den andra kudden provade jag att quilta med ett spiralmönster som jag blev riktigt nöjd med. Sedan kunde vi inte låta bli att byta ut de tråkiga söndertvättade innekuddarna till nya fjäderkuddar i stället. Det blev riktigt bra! Simons kommentar när han satt och myste i soffan var "Dina nya kuddar blev riktigt sköna, jag vill också ha en!". Det måste räknas som ett lyckat resultat, tycker jag:)
Innan det var dags att sätta igång med nästa uppsättning kuddar så sydde jag snabbt ihop en liten nesesär till Linneas små skönhetprylar. Linnea valde ett rostyg och jag bestämde att jag skulle göra en enkel och snabb modell, för en gångs skull.





Den blev lite söt, tycker jag och Linnea blev nöjd.
Nästa kudde trodde jag var kanske 60x60 cm för den såg så stor ut.



Det visade sig att fårskinnet la på mycket i storlek så det var en 50x50 cm innekudde. Fårskinns kudden har tappat sin charm och glans, så nu är det dags att byta ut den. Jag hade redan bestämt mig för att använda samma stjärnmönster som till svägerskans kudde. Men jag ville lägga på lite mer detaljer runt omkring. När jag började med lappteknik och qulitning insåg jag snabbt att det är användbart med ett rutblock. Där ritar jag upp mönster och gör uträkningar som jag sedan lutar mig mot när jag syr. Så först ritade jag upp stjärnan och sedan ett mönster runt om som jag tyckte såg bra ut.



Sedan är det dags att skära tygerna och sy ihop delarna. Som vanligt är det många små delar i olika former som bildar en större enhet. 





Här har jag sytt ihop alla delar och lagt ut dem i mönstret. Sedan gäller det att sy ihop dem rätt. Jag arbetade i rader, så jag la ihop alla lappar i en rad i en hög och sydde ihop dem. När jag hade sytt ihop två rader på längden, sydde jag ihop raderna, och så växte kudden fram, rad för rad.



Nu har jag inte kommit längre. Idag ska jag sy ihop den andra kudden också, lapparna är redan klara. Sedan ska jag quilta och göra en baksida. Men jag får se hur långt jag hinner. Anders och jag ska åka till jobbet mitt och sätta upp och starta igång ett akvarium vi har fått lånat av ett par föräldrar. Men resten av dagen ska ägnas åt symaskin:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar