lördag 16 maj 2015

Travel Memories

Nu har jag äntligen gjort klart min "Travel Memories" bok, som jag har bundit! Jag började på den förra helgen, och jag har pysslat lite med den till och från under veckan. 

Materialet jag har använt är gamla böcker, en gammal atlas och oblekt åldrat papper.

Under det högra uppslaget finns det fack av gamla atlasblad. Där kan man stoppa t.ex. biljetter, kvitton, småpåsar eller annat man samlar på sig under resan. Jag har också gjort en lös ettiket att limma fast på framsidan om man vill namnmärka boken, kanske till "Min Afrika resa".

Jag har sytt igen fickorna på utsidan för en mer handgjord känsla. Den engelska boken jag har använt är 43 år gammal och har vackert åldrade blad.

Det finns också några fack för ex. fina vykort. De trycks bara in och fastnar av sig själva.

På den vänstra sidan finns det blad att skriva eller på. Eller rita något man sett kanske. Bladen är av oblekt, åldrat papper som har en härlig känsla att hantera.

För att göra det enklare att skriva snyggt har jag gjort ett löst blad med ränder att lägga bakom det papperet som man skriver på. För bättre hållfasthet har jag laminerat det lösa bladet. Det är den enda plasten i boken.

Jag har gjort små bokmärken av gem och papper om man vill markera upp vissa delar i boken.


Längst bak finns en större ficka för att spara lite större saker från resan.

Bokpärmarna är klädda i ett snyggt papper.
Det här är baksidan på boken. På kanterna sitter sidor från den engelska boken. Sidorna har jag dekorerat med ett diskret blommönster och stansat ut en snygg kant på.

Låset var den delen jag fick grubbla på ett tag. Låset behöver vara flexibelt för att hantera bokens ökande tjocklek alltefter att den fylls med saker. Jag bestämde mig för denna lösning. Knappen jag har använt är en gammal knapp från min gammelmormors samling. Snöret har jag flätat av moline garn.

På baksidan är knappen fäst med en liten bit tjock metalltråd. Jag har skurit ut en liten bit av pärmen för att sänka ner tråden i pärmen.

Jag har använt chalk ink på hela boken, förutom skrivbladen, för att ge boken en härligt åldrat utseende.
Ja, nöjd är jag med den. Den var rolig att göra och jag kommer nog göra fler varianter. Men vad jag ska göra med boken vet jag inte. Jag har ingen resa planerad utomlands, och boken är gjord för att packas ner i en väska och flyga iväg över världen. Jag får väll lägga den till samlingen av alla färdiga projekt som jag inte vet vad jag ska göra med...

Ha en skön pysselhelg!

1 kommentar:

  1. MEN VAD SNYGG!!!! Som vanligt kunde jag inte ens föreställa mig bråkdelen av vad du har gjort!! Den förtjänar verkligen att få se världen tillsammans med någon som skulle använda den flitigt! VILKET JOBB!! WOW!!!

    SvaraRadera